In Nederland zijn er net zo veel auto’s als 18 plussers. In Amsterdam willen ze bijvoorbeeld 10.000 parkeerplaatsen laten verdwijnen. En Amsterdam is niet de enige stad die kiest voor autoluw. Steeds meer Nederlandse en Europese steden proberen auto’s uit de stad te weren, of zelfs helemaal te verbieden. De steden hebben allemaal hetzelfde doel voor hun autovrije ambities: de luchtvervuiling verminderen, duurzaam vervoer bevorderen en de levenskwaliteit van de inwoners verbeteren. Het Openbaar Vervoer en de fiets staan nu op nummer 1. We vertellen je eerst hoe Nederlandse steden auto’s weren en zetten daarna een aantal Europese steden voor je op een rij, die een voorbeeld zijn voor anderen.
Zodra de auto niet meer op 1 staat in de stad, blijkt er ineens heel veel meer ruimte te zijn. Parkeerplekken worden groen, er komt meer ruimte voor fietsers en voetgangers en de luchtkwaliteit wordt beter. Bezoekers van de steden kunnen hun auto aan de randen van de stad parkeren en vanaf daar verder reizen met het openbaar vervoer. Of nog beter, gewoon helemaal met het openbaar vervoer reizen. Dus: auto inruilen en op de fiets of in het OV stappen.
Autoluw in Nederlandse steden
Er zijn verschillende manieren waarop Nederlandse steden auto’s de stad uit weren. Het doel is om de leefbaarheid en duurzaamheid in de stad te verbeteren. Natuurlijk gaat dat nog wel een aantal jaar duren, maar er worden al veel stappen gezet, die we voor je op een rij zetten.
Milieuzones
Sommige steden, zoals Amsterdam en Utrecht, hebben milieuzones ingesteld waar alleen voertuigen met een bepaalde milieuklasse (bijvoorbeeld Euro 4 of hoger) mogen rijden. Voertuigen die niet aan de vereiste norm voldoen, mogen de zone niet in.
Autovrije zones
Sommige steden hebben autovrije zones ingesteld, waar alleen voetgangers en fietsers zijn toegestaan. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor winkelstraten of gebieden met veel toeristische attracties.
Verkeersluwe zones
Sommige straten en buurten worden verkeersluw gemaakt, wat betekent dat er minder auto’s mogen rijden en/of dat de snelheidslimiet wordt verlaagd. Dit zorgt er niet alleen voor dat de lucht schoner wordt, maar ook dat er minder ongelukken gebeuren. Volgens Allianz Direct zijn de meeste ongelukken achteraanrijdingen.
Fietsvriendelijke infrastructuur
Veel Nederlandse steden hebben geïnvesteerd in fietspaden, fietsenstallingen en andere voorzieningen om het fietsen aantrekkelijker en veiliger te maken. Dit kan ertoe leiden dat mensen eerder de fiets pakken in plaats van de auto.
Beperkingen op parkeren
Sommige steden hebben beperkingen op parkeren ingesteld, bijvoorbeeld door de tarieven te verhogen of door parkeerplaatsen te verminderen. Dit kan ertoe leiden dat mensen minder snel de auto pakken, want dan is het openbaar vervoer ineens een stuk goedkoper.
Autoluw in Nederlandse steden
Er zijn verschillende Nederlandse steden die bekend staan als fietsvriendelijk. We zetten ze voor je op een rij.
Utrecht
Utrecht is een stad die bekend staat om zijn fietsinfrastructuur. Er zijn veel fietspaden en fietsstroken en er zijn ook veel fietsenstallingen en -parkeerplaatsen. De stad groeit maar de ruimte blijft hetzelfde. Daarom kiest Utrecht ervoor om parkeerplekken om te zetten in verblijfsruimte en groen. Bijvoorbeeld op het Janskerkhof en de Oudegracht.
Amsterdam
Amsterdam is een stad die wereldwijd bekend staat om zijn fietscultuur. Er zijn veel fietspaden en fietsstroken, en er zijn ook veel fietsenstallingen en -parkeerplaatsen. De stad is ook bekend om zijn fietsdeelsystemen en probeert nu zo veel mogelijk parkeerplaatsen onder de grond te maken
Groningen
Groningen is een stad waar fietsen de norm is. Meer dan de helft van alle verplaatsingen in de stad worden per fiets gedaan. Er zijn veel fietspaden en fietsstroken, en de stad heeft ook veel fietsenstallingen en -parkeerplaatsen.
Nijmegen
Nijmegen heeft een uitgebreid fietsnetwerk en een groot aantal fietsenstallingen. De stad is ook bekend om zijn fietsbruggen en -tunnels, die fietsers veilig en snel door de stad leiden.
Den Haag
Den Haag heeft veel fietspaden en fietsstroken, en er zijn ook veel fietsenstallingen en -parkeerplaatsen. De stad heeft ook een groot aantal fietsvriendelijke initiatieven, zoals fietsstraten en fietsambassadeurs.
Zwolle
De gemeente Zwolle werkt aan het verminderen van vrachtverkeer in de stad door middel van stadsdistributie. Hierbij worden goederen gebundeld en op één moment naar de stad gebracht, waardoor er minder verkeer op de weg is. Daarnaast zijn er verschillende fietsstraten aangelegd, waarbij fietsers voorrang hebben op auto’s. En de binnenstad van Zwolle is autoluw, waardoor er veel meer ruimte is voor voetgangers en fietsers en de stad is natuurlijk goed bereikbaar met het OV.
Autoluw in Europese steden
Europese steden maatregelen om de afhankelijkheid van de auto te verminderen en duurzaam vervoer te bevorderen. Hoewel sommige steden drastischer maatregelen hebben genomen dan andere, wordt er op verschillende manieren gewerkt aan een schoner Europa.
Autoluw Madrid
In 2018 introduceerde Madrid een lage-emissiezone in het stadscentrum, waar alleen voertuigen met een milieulabel mogen rijden. Auto’s die niet aan de eisen voldoen, krijgen een boete, die stijgt bij meerdere overtredingen. Daarnaast heeft de stad sommige straten autovrij gemaakt en meer fietspaden aangelegd om niet-gemotoriseerd vervoer aan te moedigen.
Autoluw Parijs
Parijs werkt al enkele jaren aan een autovrije stad. In 2020 werd het stadscentrum op de eerste zondag van elke maand 100% autovrij. Bovendien verbiedt de stad dieselvoertuigen in is het plan om in 2030 benzinevoertuigen te verbieden. Parijs heeft ook een uitgebreid bike-sharing programma en inmiddels heeft de stad steds meer fietspaden.
Autoluw Oslo
Oslo wil in 2030 autovrij worden. De stad heeft al enkele straten afgesloten voor auto’s en is van plan het voetgangers- en fietsnetwerk uit te breiden. Bovendien heeft de stad een congestieheffing ingevoerd voor voertuigen die het stadscentrum binnenrijden.
Autoluw Brussel
Brussel is van plan om in 2022 een lage-emissiezone in te voeren, waar alleen voertuigen met een milieulabel worden toegelaten. De stad heeft ook de maximumsnelheid in sommige gebieden verlaagd en stimuleert fiets- en openbaar vervoer.
Autoluw Hamburg
Hamburg heeft auto’s in sommige straten in het centrum verboden en werkt eraan om in 2034 autovrij te worden. De stad promoot de fiets en het openbaar vervoer en heeft ook een autodeelprogramma ingevoerd.
Autoluw Milaan
Milaan heeft een congestieheffing ingevoerd voor voertuigen die het stadscentrum binnenkomen en heeft ook auto’s in sommige straten verboden. De stad heeft een uitgebreid fietsdeelprogramma en is van plan het voetgangers- en fietsnetwerk uit te breiden.
Heb jij nog tips? Laat het ons weten in een reactie.
2 gedachten over “Autoluw: in deze steden heeft de fiets voorrang”
Kopenhagen timmert ook hard aan de weg, kwamen we van de (na)zomer achter.
Ze vinden zichzelf al de fietshoofdstad van de wereld, maar ze kunnen nog wel wat van Utrecht en Amsterdam leren 😉
Ik denk dat ze gaan schrikken als ze hier gaan fietsen en zien hoe druk het fietsverkeer hier is in vergelijking bij hun.
En in Kopenhagen dragen ze allemaal een helm bij het fietsen herinner ik me 🙂 Maar Kopenhagen is zeker groot in fietsen, na Nederland dan 😉
Reacties zijn gesloten.