Albert Heijn start met verkoop ‘buitenbeentjes’

Foto: Website Ah
Foto: Website Ah

De buitenbeentjes van de Albert Heijn zijn nu ook in de schappen van de supermarkt gespot. Sinds december 2014 verkoopt de Nederlandse grootgrutter groenten en fruit die er qua vorm net iets anders uitzien maar nog net zo lekker smaken via internet. Sinds kort worden de dozen met zogenaamde buitenbeentjes ook in de 100 grootste AH-filialen verkocht.

Volgens Albert Heijn zijn buitenbeentjes groente en fruit uit het seizoen die normaliter vanwege hun ‘looks’ worden afgekeurd. Het uiterlijk zegt echter niets over de kwaliteit en smaak: die is gelijk aan de mooie groenten en fruit. De buitenbeentjes worden verkocht in dozen en kosten 3,99 euro.

Albert Heijn is begonnen met de verkoop van buitenbeentjes omdat steeds meer klanten het uiterlijk van groente en fruit minder belangrijk vinden. Het maakt hen niet uit dat een komkommer krom is, als ie maar lekker en vers is, aldus de Albert Heijn. Voorheen werden de misvormde wortelen en kromme komkommers gebruikt voor sappen en soepen, nu liggen ze dus in de schappen van de supermarkt.

Buitenlandse voorbeelden
Afgelopen juni ging een filmpje van de Franse supermarktketen Intermarché viral. In het filmpje kondigde de supermarkt aan groenten en fruit met een afwijkende vorm te gaan verkopen. De campagne over De Groteske Appel, De Bizarre Aardappel, De Afschrikwekkende Sinaasappel, De Mislukte Citroen, De Misvormde Aubergine, De Lelijke Wortel en De Onfortuinlijke Mandarijn bereikte media over de hele wereld.

Ook in Duitsland zijn vergelijkbare initiatieven te vinden. De supermarkten Rewe en Edeka bieden vanaf oktober vorig jaar misvormde groenten aan.

 

Over de schrijver

3 gedachten over “Albert Heijn start met verkoop ‘buitenbeentjes’”

  1. Inhoudelijk vind ik het juist goed dat we weer meer (gaan/mogen) accepteren wat er ook is, nl.niet-perfect uitziende groenten en fruit. Ik kan me voorstellen dat een grootgrutter als AH daar qua marketing goed op inspeelt.
    Zo is er voor iedere beurs iets bij AH.Goed voor image en omzet. Dus het mes snijd aan twee kanten.
    Ik zeg; lekker kopen en opeten die groenten en fruit!

    Wel wil ik nog even het volgende kwijt:
    Ik stoor me erg aan de term ‘misvormde groenten’, ik weet niet of die van jullie is of van AH. Maakt ook niet uit. Misschien moeten wij ons beeld van de realiteit eens wat omvormen en zien dat alle groenten en fruit groeien zoals de natuur dat bedoeld heeft. Waarom is ‘recht’ de norm ? Wat een bekrompen manier van kijken naar dingen.
    Niet zozeer van jullie, maar meer van de maatschappij op dit moment. Bevestigd ook weer de (illusie van) ‘maakbaarheid’ van dingen of het leven in het algemeen.

Reacties zijn gesloten.