De anders zo onderkoelde Britten worden als het om fietsen gaat tegenwoordig nogal verhit. In Londen heeft burgemeester Boris Johnson een plan voor twee fietspaden goedgekeurd. En niet alleen de naam die gebruikt wordt voor de paden is groots — Johnson spreekt over een “supersnelweg” voor fietsers — ook de weerstand blijkt stevig. Dat meldt de Britse krant The Guardian in een opinieblog.
Granted, de fietspaden zijn lang. De paden lopen van noord naar zuid en van oost naar west en gaan dwars door het centrum van de Britse hoofdstad. Ook typisch Londonse hotspots als Hydepark en Parliament Square worden aangedaan. Alleen het fietspad van oost naar west is al 29 km lang. En het pad wordt vrijwel overal gescheiden van de rest van de weg aangelegd.
Maar wie de artist impressions van de fietspaden bekijkt, kan toch niet echt diep onder de indruk raken. Het is een beeld dat in Nederland behoorlijk gewoon is. Toch kunnen de Londense fietspaden grote gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het fietsen in Groot-Britannië. Veel andere gemeentebesturen hebben ook plannen voor speciale fietspaden en houden goed in de gaten hoe de Londense burgemeester de dingen aanpakt.
Er is de nodig weestand tegen de fietspaden, bijvoorbeeld van de Vereniging van Taxichauffeurs die natuurlijk bang zijn voor het verlies van klandizie en fietspaden maar obstakels voor taxi’s vinden. Het ziet er echter naar uit dat het Londense gemeentebestuur doorzet. De plannen zijn uitgebreid doorgesproken met groot aantal burgers. Het plan heeft dus een stevig draagvlak.
We mogen wel oppassen in Nederland. Voordat we het weten worden we links en rechts voorbijgefietst door onze buurlanden. De Deense stad Kopenhagen staat bijvoorbeeld bekend om zijn innovatieve oplossingen voor fietsers zoals de fietsbrug cykelslangen die over het water van de havens slingert. De Britten zetten nu de eerste stappen om een serieus fietsland te worden.