Amerikaanse diëtisten laten zich sponsoren door fastfood bedrijven

Fastfood. Foto: Rob_Rob2001, Flickr
Fastfood. Foto: Rob_Rob2001, Flickr
De vraag is hoe de obesitasepidemie kan worden opgelost als makers van ongezonde kant-en-klaarproducten zelfs conferenties van voedingsdeskundigen domineren.

Kiera Butler van het tijdschrift Mother Jones ging naar een congres van de Californische vereniging van voedingsdeskundigen. Tot haar grote verbazing werd de bijeenkomst gesponsord door McDonald’s. De congresgangers kregen een lunch die was bereid in de keuken van de fastfoodketen.

McDonald’s was niet de enige sponsor op de jaarlijkse conferentie van de California Dietetic Association (CDA). California Pizza Kitchen en andere fastfoodketens organiseerden een gratis buffet aan de deelnemers aan op de avond voor het begin van de conferentie. Tijdens de bijeenkomst konden de deelnemers gratis snacks van Hershey’s en Butter Buds eten. Ook Walmart en de Corn Refiners Association, de organisatie die het gebruik van glucosefructosesiroop bevordert, waren op de conferentie aanwezig.

Butler vraagt zich af waarom voedingsdeskundigen en diëtisten het voedsel van de “big food”-bedrijven accepteren en wat ze hun cliënten aanraden als die om een voedingsadvies vragen. De grotere vraag is hoe de obesitasepidemie kan worden opgelost als makers van ongezonde kant-en-klaarproducten zelfs conferenties van voedingsdeskundigen domineren.

360, het beste uit de internationale pers.

Bron: 3602360

Koop 360 in de kiosk of de app store. Volg 360 ook op Twitter of Facebook.

Meer van 360

Onderzoekers Yale: Echt eten is het beste dieet

Als mensen het werk van bijen moeten overnemen

Wetenschappers hebben ontdekt waarom de bijen massaal sterven

Over de schrijver