Nederlanders zijn dol op zuivel. De gemiddelde Nederlander gebruikt per jaar zo’n 95 kilo aan melkproducten. En de keuze in het koelvak in de supermarkt overtreft al onze verwachtingen. Er is volvette, halfvolle, magere melk, yoghurt of kwark. Naturel of met vruchtjes. Melk voor de cappuccino, yoghurt voor de tzatziki en oude kaas voor de borrel.
Wat je ook lekker vindt, het is er. Maar we mogen meer verwachten. We willen duurzame zuivel, waarbij rekening wordt gehouden met het milieu, de natuur en het welzijn van de dieren. De vraag is alleen hoe herken je duurzame zuivel? Wij helpen je met 7 tips voor duurzaam inkopen.
Hoe zie je het verschil?
Een glas duurzame melk ziet er niet speciaal uit. Het is namelijk gewoon wit. Datzelfde geldt voor andere zuivelproducten, zoals kaas of yoghurt. Hoe herken je een duurzaam product dan? Producenten leggen dat op de verpakking uit met termen, symbolen en keurmerken, maar dan moet je wel weten waar je op let. Wij helpen je op weg met deze 7 tips.
1. Koeien in de wei
Duurzame zuivel komt van gezonde koeien. Vanaf het moment dat de koeien voor het eerst in de wei gaan, zodra de natuur het toe laat, lopen ze jaarlijks minstens 120 dagen, 6 uur per dag in de wei. Dit wordt op verpakkingen aangeduid met het 100% weidemelk-logo van Stichting Weidegang.
2. Koeienwelzijn
Gezonde koeien zijn essentieel voor melkveehouders. Dat betekent goede voeding, schone en comfortabele stallen, voldoende bewegingsruimte, plekken waar ze lekker geborsteld kunnen worden en de juiste zorg. Op de pagina diergezondheid en dierenwelzijn staan nog meer tips over hoe een boer het een koe zo aangenaam mogelijk kan maken, zoals zachte ligbedden.
3. Komt de melk uit Nederland?
Op de verpakking staat altijd waar de melk vandaan komt. Voor Nederlanders is de keuze voor Nederlandse zuivel vaak duurzamer dan die voor melk uit het buitenland. In Nederland hebben we strenge regels waar melkveehouders aan moeten voldoen, die ook intensief gecontroleerd worden. Dit geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van antibiotica. Melk van een koe die antibiotica gebruikt, mag niet worden gebruikt voor productie. Koeien krijgen alleen antibiotica als een dier ziek is en op voorschrift van de dierenarts. Niet preventief. Nederlandse melk hoeft ook minder ver getransporteerd te worden. Dat scheelt in uitstoot van broeikasgassen en draagt dus bij aan een duurzame melkproductie.
4. Wat eet de koe
Koeien eten gras, mais en krachtvoer. De Nederlandse melkkoe eet vooral gras en mais (92%) van Nederlandse bodem. Per dag krijgen ze ook 750 gram soja, dat is 1,2% van het totale rantsoen. Het is belangrijk dat de koeien 100% verantwoorde en volledig gecertificeerde soja eten. De productie van soja in Zuid-Amerika kan namelijk leiden tot ontbossing met alle gevolgen van dien voor de biodiversiteit en het milieu.
Voor het produceren van verantwoord gecertificeerde soja vindt geen ontbossing plaats. Daarnaast worden de landrechten van kleine boeren gerespecteerd en wordt het gebruik van bestrijdingsmiddelen verminderd. In Nederland is de sojateelt voor veevoer in ontwikkeling. Op de website van de producent vind je wat voor voeding de koeien krijgen.
5. CO2-uitstoot en biodiversiteit
Een melkveehouderij heeft, net als alle andere bedrijven, impact op het milieu. Het produceren van veevoer kost grondstoffen en energie, het bedrijf gebruikt water en elektriciteit en de melk moet vervoerd worden naar de fabriek. Door de mest van de koeien komt methaan vrij, bij het gebruiken van die mest voor de teelt van gras en andere voedergewassen komt lachgas vrij en ook dat heeft impact op het milieu.
Steeds meer melkveehouders zijn zich bewust van de broeikasgasuitstoot van hun bedrijf en werken eraan om hun uitstoot te verminderen. Veel melkveehouders van FrieslandCampina wekken bijvoorbeeld zelf energie op via zonnepanelen en houden rekening met het landschap. Op sommige verpakkingen zie je al de claim ‘klimaatneutraal’ staan, dan is het meteen duidelijk. Als het niet op het pak staat, wil dat niet zeggen dat de boeren niet al heel veel maatregelen hebben genomen. Op de website van de producent vind je daar informatie over.
6. Goede prijzen voor boeren
De term fair trade is helder, een eerlijke prijs voor de boer. Vaak relateren we de term aan boeren in ontwikkelingslanden, maar een eerlijke prijs geldt net zo goed voor Nederlandse boeren. Als een melkveehouder genoeg geld ontvangt voor zijn melk, kan hij ook investeren in het bedrijf en dat komt de duurzaamheid en het dierenwelzijn ten goede. In Nederland kunnen boeren lid worden van een coöperatie. Daarmee worden ze mede-eigenaar van de onderneming en delen ze ook mee in de winst. Dit maakt ze toekomstbestendig.
7. Duurzame verpakking
Tenslotte kun je nog letten op de verpakking zelf. Ook daar is veel winst te behalen. Kun je de verpakking recyclen? En waar zijn de dop en de coating van gemaakt? Een dop en coating van organisch restmateriaal is bijvoorbeeld een goed alternatief voor plastic. Op de verpakking vind je hier informatie over.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met FrieslandCampina. De zuivelproducent hecht veel waarde aan de duurzame totstandkoming van al zijn zuivelproducten en neemt daarbij alle bovenstaande punten in acht.
15 gedachten over “Waar kun je op letten bij het kopen van duurzame zuivel? Zeven tips.”
Dank voor de uitleg. Toch denk ik dat jullie veel 7vertrouwen verliezen door dit soort artikelen te plaatsen. Ook ik schrok, toen ik dit las! En dat zou jammer zijn, want het is een interessante site. Misschien toch maar voor crowdfounding gaan bijvoorbeeld?
Beste lezers,
Dank voor het lezen van dit bericht en een aantal voor de kritische reacties. Wij waarderen dat zeer. Het is leerzaam en houdt ons scherp. Toch schrokken we van de felheid van de reacties en vonden het tijd voor een uitleg.
Onze visie op duurzaamheid is, dat iedereen zijn eigen keuzes kan maken. Wat je eet, drinkt, draagt, waar je bankiert, of je zelf energie opwekt, auto rijdt, vliegt, of fietst; het is aan jou. Wij laten je zien welke duurzame keuzes je kunt maken, maar we oordelen niet. We zeggen niet wat beter is. Dat kun je zelf veel beter, op basis van je eigen situatie en voorkeuren.
De reden dat wij gesponsorde content plaatsen op hetkanWEL is simpel. We hebben geld nodig om onze site te laten draaien. De redactie van hetkanWEL werkt op dit moment op vrijwillige basis, maar we maken wel kosten voor de site en de nieuwsbrief. Zonder inkomsten kan hetkanWEL niet voortbestaan en zeker niet groeien.
De reden dat we met FrieslandCampina samenwerken, los van de financiële vergoeding, is dat wij de ambitie van het bedrijf vinden passen bij hetkanWEL. FrieslandCampina levert zuivelproducten aan miljoenen mensen en wil dat duurzamer gaan doen. Ze hebben concrete en ambitieuze doelstellingen voor bijvoorbeeld dierenwelzijn en CO2 uitstoot. De impact hiervan kan heel groot zijn, want de gemiddelde Nederlander eet/drinkt 95 kilo zuivel per jaar. En dat is echt heel erg veel.
We zouden je daarom willen vragen om begrip te hebben voor de situatie en onze keuze. We doen elke dat het beste dat we kunnen. Voor jou.
hallo melk groeit niet aan een boom, daar moeten kalfjes voor geboren worden. Die vervolgens op gruwelijke wijze van hun moeder gerukt worden of van die vreselijke stekels in hun neusjes hebben zodat ze niet kunnen drinken…….. Melk is voor kalfjes en tettenmuilen moeten maar naar hun eigen moeder!!!!
Anna Theunissen
“Sponsored by …” Het gaat wel heel hard achteruit hier! Je was één van mijn startpagina’s, hetkanwel.nl
Nu niet meer.
Ben ook zeer verbaasd over de ‘samenwerking’ met Friesland Campina. De koeien die daar hun melk aan leveren lopen oa op weilanden die het jaar ervoor volop met vergif zijn behandeld voor aardappels of irissen. Heb dat zelf gezien bij mijn toenmalige(tot vorig jaar) achter buurman. Die heeft niets met gezond ed, slechts met wat levert het op en koeien in de wei levert meer per liter op!
Ik had van HETKANWEL een betere informatie verwacht. Dit maakt mij zeer aan het twijfelen over de waarde van de overige informatie.
Allemaal biologische melkproducten kopen, dan zijn we klaar. Van wie het ook is. Als het maar uit Nederland komt.
Ik denk dat ik Het Kan Wel maar ga afzeggen. Deze keer alleen maar artikeltjes die duidelijk zijn reclame maken voor niet-echt-duurzame grote bedrijven!
Ik mis een beschrijving van biologische zuivel. Vanwege de sponsor?
Wow, sponsoring door Friesland Campina. Dat is wel het laatste wat we bij Het kan wel verwacht hadden. Dat zet de naam ‘het kan wel’ in een heel ander daglicht.
Het beeld wat hier geschetst wordt klopt absoluut niet. Echt shocking….
PR daar draait het tegenwoordig om! De multinationals zijn er goed in…
Geen Friesland Campina dus op tafel.
Het culturele, natuurlijke erfgoed is veranderd in economie…
Of dat nou zo duurzaam is???
Gewoon de Boer op en supermarkten vermijden…daar bereik je wat mee!
Enne…soja als bijvoer afkomstig uit US???
Lekker die GMO super duurzaam, kom je nooit meer van af
Nogal logisch dat melk niet meer naar melk smaakt
Geen zuivelproducten is wel zo gezond
Wanneer ga je eens wat ‘mindblowing’ schrijven?
Reacties zijn gesloten.